Tarcze i klocki hamulcowe to bardzo ważne elementy eksploatacyjne, które zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa jazdy samochodem. To właśnie tarcze i klocki, podobnie jak filtry, są najczęściej wymienianymi elementami w pojazdach. Złe nawyki kierowców, zaniedbywanie regularnej kontroli czy też skrzynie biegów o zróżnicowanej konstrukcji powodują szybsze zużycie elementów układu hamulcowego, a to z kolei spływa negatywnie na skuteczność procesu hamowania.
Klocki i tarcze hamulcowe to elementy eksploatacyjne montowane we wszystkich kołach w pojeździe. Żywotność tych komponentów jest uzależniona od warunków drogowych, obciążenia samochodu czy też stylu jazdy preferowanego przez kierowcę. Również rodzaj skrzyni biegów wpływa na zużycie hamulców. Układ hamulcowy jest bardziej podatny na zużycie w samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów, które w większości wymagają częstego użytkowania pedału hamulca.
Dlaczego hamulce zużywają się szybciej w samochodach z automatyczną skrzynią biegów?
Konstrukcja skrzyni automatycznej wymaga częstego używania hamulca. Znacznie poważniejszy problem stanowią złe nawyki kierowcy, takie jak na przykład używanie obu stóp do obsługi pedałów. Problem polega na tym, że nawet delikatne opieranie nogi na pedale hamulca powoduje zbliżanie się klocków do tarczy hamulcowej. Klocki w takim przypadku ulegają szybszemu zużyciu, a tarcza się przegrzewa.
Oczywiście warto też brać pod uwagę inne przyczyny, takie jak nieprawidłowy montaż klocków i tarcz albo źle ustawiona zbieżność. Problemem jest też niska jakość tarcz oraz klocków.
Co należy zrobić, gdy hamulce ulegną zużyciu?
W przypadku zużycia hamulców, jedynym słusznym wyjściem jest wymiana poszczególnych elementów układu. Najczęściej jeden komplet tarcz wystarcza na 60-90 tysięcy kilometrów. W tym czasie należy wymienić klocki hamulcowe około 3 razy. Jeśli tarcze są grube, gładkie, nie posiadają pęknięć, śladów rdzy ani innych śladów zużycia to są one sprawne i wystarczy tylko wymiana klocków. Wymiana samych tarcz nie jest dozwolona. Gdy elementy te nadają się do wymiany to należy je wymienić razem z klockami.
Po wymianie istotne jest delikatne używanie hamulców przez około 100-200 km. Dzięki temu dotrą się one prawidłowo. Należy też unikać złych nawyków związanych z użytkowaniem automatu (używanie lewej nogi do hamowania i opieranie jej na pedale hamulca). Dzięki temu żywotność nowego kompletu będzie dłuższa.