Klocki oraz tarcze hamulcowe są elementami układu odpowiedzialnego za zmniejszanie prędkości i zatrzymywanie się. Mają więc istotny wpływ na jazdę oraz jej bezpieczeństwo. W wyniku normalnego użytkowania takie komponenty ulegają zużyciu, ponieważ ocierają się o siebie. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat tarcz, klocków oraz symptomów wskazujących zużycie i konieczność wymiany.
Jakie są najczęstsze objawy zużycia tarcz i klocków hamulcowych?
Jednym z przejawów problemów z tarczą hamulcową jest jej głośne dudnienie. Tarcza jest bowiem zniekształcona i obija się o inne elementy. Ponadto w czasie jazdy wyczuwalne będzie delikatne pulsowanie pedału hamulca. Dodatkowo zużyta tarcza może zmienić swój kolor. Czasami objawem może być drganie kierownicy, które często jest mylone z nieprawidłowo wyważonymi kołami. Zużyte klocki z kolei piszczą, a po zdjęciu koła widać, że ich okładziny cierne są cienkie albo całkowicie zużyte.
Dlaczego tarcze i klocki hamulcowe ulegają zużyciu?
Zdaniem mechaników z serwisu https://mobilnymechanik.katowice.pl oraz z innych porządnych firm, wspomniane elementy układu hamulcowego zużywają się z kilku podstawowych powodów:
-
standardowe zużycie eksploatacyjne,
-
jazda głównie w warunkach miejskich wymagających częstego hamowania,
-
agresywna jazda,
-
nieprawidłowy montaż,
-
deformacje wywołane zmianą temperatury (np. wjechanie w kałużę, gdy tarcze są gorące).
Co ile kilometrów należy wymieniać klocki i tarcze hamulcowe?
Wielu mechaników radzi wymieniać tarcze i klocki co 50-70 tysięcy kilometrów. W przypadku jazdy miejskiej okres wymiany to nawet 20-30 tysięcy kilometrów. Ponadto sporo fachowców zaleca dwukrotnie częstszą wymianę klocków (oznacza to, że tarcze wymienia się wraz z drugim kompletem klocków, czwartym, itd.).