Wymiana filtra paliwa – jak często należy to robić?

Nie tylko nowsze, ale również starsze pojazdy mechaniczne stanowią dość kompleksowe konstrukcje składające się z różnych kluczowych elementów. Poza większymi układami i częściami, w samochodach stosuje się sporo mniejszych elementów, takich jak na przykład filtry paliwa. Te niewielkie i tanie elementy są istotne, ponieważ zaniedbanie ich wymiany wpływa niekorzystnie na samochód oraz jego silnik.

Pixabay/Autor: Bru-nO

Do czego służy filtr paliwa?

Warto pamiętać, że paliwo nigdy nie jest idealnie czyste, nawet w przypadku renomowanych stacji benzynowych. W paliwach znajdują się bowiem różnego rodzaju pyły oraz cząstki organiczne i woda. To wszystko stanowi spore zagrożenie dla silnika. Zadaniem filtra jest skuteczne oczyszczanie paliw ze wspomnianych zanieczyszczeń i nadmiaru wody. Bez takiego elementu lub w przypadku jego zanieczyszczenia, silnik przestanie pracować prawidłowo i pojawią się różne poważne awarie po krótkim czasie.

Częstotliwość wymiany filtru paliwa – podstawowe informacje

Zdaniem fachowców, wymiany filtra powinno dokonywać się przy każdym przeglądzie technicznym, a najrzadziej co 20 tysięcy kilometrów. Zgodnie z danymi producentów żywotność filtrów to nawet 100 tysięcy kilometrów, ale lepiej jest działać zapobiegawczo i wymieniać taki element częściej, tym bardziej, że jest niedrogi. Nie wolno absolutnie przekraczać okresu wskazanego przez producenta. Sama wymiana jest dość łatwa i szybka, ale jeśli ktoś nie potrafi tego zrobić to szybkiego wsparcia w tym zakresie mogą udzielić stacjonarni oraz mobilni mechanicy, tacy jak na przykład https://mobilnymechanik-poznan.pl.

Problemy związane z zaniedbaniem wymiany filtra paliwa

Początkowe objawy niesprawności lub zatkania filtra są trudne do odnotowania. Po pewnym czasie można jednak zauważyć poniższe problemy:

  • korozja silnika spowodowana nadmiarem wody w paliwie,

  • zatrzymanie przepływu paliwa i zapowietrzenie układu,

  • uszkodzenie wtryskiwaczy (dotyczy to aut z bezpośrednim wtryskiem),

  • uszkodzenie tłoków i innych elementów silnika wywołane przez zanieczyszczenia w paliwie.