Zużycie i uszkodzenie alternatora samochodowego – co warto o tym wiedzieć?

Nieprawidłowo działający alternator może wpływać negatywnie na działanie elektroniki samochodowej. Warto dowiedzieć się czegoś na temat różnych uszkodzeń tego elementu i ich objawów.

Prawidłowe ładowanie alternatora w pojeździe

Alternator napędzany paskiem klinowym lub wielorowkowym z wału napędowego odpowiada za produkcję prądu w pojeździe. Zasila on elektronikę w aucie oraz uzupełnia prąd w akumulatorze, który został zużyty podczas rozruchu.

Urządzenie to jest prądnicą prądu przemiennego i wykorzystuje specjalne diody prostownicze pozwalające na zasilanie samochodowej instalacji 12V. Sprzęt ten jest prostszy w budowie i mniej awaryjny od dawniej stosowanych prądnic.

Prawidłowe napięcie ładowania powinno się mieścić w zakresie od 13,8 do 14,5 V. Przy dużym obciążeniu odbiornikami prądu, poziom ten może spaść do 13,5 V. Niższe napięcie świadczy o niewystarczającej wydajności alternatora.

Objawy uszkodzonego alternatora

Istnieje wiele objawów świadczących o uszkodzeniu lub zużyciu alternatora samochodowego. Do najpopularniejszych można zaliczyć następujące objawy:

  • Zapalona czerwona ikona akumulatora – jeśli świeci się po uruchomieniu silnika to informuje ona o tym, że alternator nie dostarcza prądu i energia jest czerpana z akumulatora. Nie należy kontynuować jazdy, ponieważ wkrótce może dojść do rozładowania auta.
  • Problem z uruchomieniem pojazdu – częsta konieczność ładowania akumulatora pomimo jazdy na dalekich dystansach może oznaczać problemy z alternatorem, którego ładowanie jest niewystarczające.
  • Nieprawidłowe działanie elektroniki – o problemie z alternatorem świadczą „wariujące” lampki, kontrolki, zegary oraz problemy z uruchamianiem różnych urządzeń.
  • Przygasające światła na wolnych obrotach, które rozświetlają się bardziej po dodaniu gazu.
  • Pisk słyszany spod maski – silne zużycie koła pasowego w alternatorze prowadzi do ślizgania się paska wielorowkowego. Wycie lub buczenie wzrastające z obrotami oznacza z kolei problemy z łożyskiem alternatora.

Najczęstsze uszkodzenia alternatora

  • Pęknięta obudowa – jest spowodowana przez wodę, która schładza rozgrzany alternator po wjechaniu w kałużę, itp.
  • Zatarcie łożyska alternatora – źle zakonserwowane lub zużyte łożysko może ulec zatarciu. Może wówczas dojść do spadnięcia lub zerwania paska wielorowkowego.
  • Zerwanie paska – jest to element napędowy, którego zerwanie powoduje natychmiastowe rozłączenie alternatora.
  • Uszkodzony regulator napięcia – zbyt niskie napięcie może być spowodowane przez wadliwy regulator. Jego zadaniem jest zapewnienie stałego napięcia niezależnie od obciążenia. Różni się jedynie wartość natężenia prądu.
  • Zalanie wodą – wjazd w kałuże lub stosowanie myjki ciśnieniowej nie jest korzystne dla alternatora.
  • Awaria diod prostowniczych – ich awaria uniemożliwia zmianę prądu przemiennego na stały.
  • Uszkodzenia mechaniczne – występują rzadko i zwykle są związane z jazdą w terenie.

Duży akumulator, a alternator

Wielu ludzi uważa, że jeśli wybierzemy zbyt duży akumulator, wówczas alternator może mieć problemy z jego pełnym naładowaniem. Jest to nieprawda – najwyżej proces ładowania do pełna będzie dłuższy. Sprawny alternator bez problemu naładuje nawet kilka akumulatorów. Rozwiązanie takie jest stosowane w kamperach, w których oprócz akumulatora służącego do rozruchu, stosowane są akumulatory zasilające sprzęt w części mieszkalnej.

Usługi regeneracji i wymiany alternatora

Jeśli ktoś nie chce wydawać pieniędzy na wymianę alternatora lub uzyskanie nowego komponentu jest trudne, wówczas alternatywą jest regeneracja. Obejmuje ona wymianę szczotek, łożyska wirnika, komutatora oraz pozostałych elementów, które uległy zużyciu. Zastosowanie części wysokiej jakości przekłada się na wysoką skuteczność naprawy i długą niezawodność zregenerowanego elementu.