Jak wygląda czyszczenie DPF samoczynne i w warsztacie?

Wszystkie samochody wyposażone w wysokoprężne jednostki napędowe, wyprodukowane po 2020 roku najprawdopodobniej posiadają zainstalowane specjalne filtry cząstek stałych. Zadaniem tych elementów jest ograniczanie emisji szkodliwych cząstek, jednak jego eksploatacja wymaga od kierowcy podejmowania pewnych działań oraz ponoszenia różnych kosztów. Między innymi warto korzystać z usługi czyszczenia filtra, której metoda zależy od typu filtra oraz stopnia jego zanieczyszczenia.

 Na terenie Warszawy i całej Polski działa wiele firm oferujących czyszczenie filtrów DPF/FAP. Nie wolno zaniedbywać tego procesu, ponieważ niedopilnowanie takiej regeneracji w odpowiednim czasie może wiązać się z przykrymi konsekwencjami.

Rodzaje filtrów cząstek stałych

W pojazdach wyposażonych w silniki Diesla, montowane są suche lub mokre filtry cząstek stałych. Filtry mokre to innymi słowy filtry FAP stosowane często we francuskich pojazdach koncernu PSA. Budowa takich filtrów jest podobna, a ich zadaniem jest zmniejszenie ilości emitowanej sadzy do 85%. Po jakimś czasie kanaliki takich filtrów mogą się zapchać, dlatego istotne jest systematyczne dopalanie oraz czyszczenie tych elementów filtrujących.

Co warto wiedzieć o czyszczeniu filtrów cząstek stałych?

Procesy czyszczenia i regeneracji filtrów cząstek stałych powinny być przeprowadzane regularnie. Niezbędne jest pokonywanie dalszej trasy ze stałą prędkością i wysokimi obrotami, aby wywołać proces dopalania cząstek. Jeśli jednak czynność ta nie przyniesie pożądanych rezultatów, wówczas jedynym słusznym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług wyspecjalizowanych warsztatów oferujących profesjonalne czyszczenie takich filtrów z wykorzystaniem środków chemicznych oraz nowoczesnych technologii.

Samoczynne wypalanie filtrów cząstek stałych

Po przekroczeniu normy zapchania przez filtr, komputer pokładowy poinformuje kierowcę o tym fakcie. Silnik pobierze wówczas dodatkową dopalającą dawkę paliwa. Jest ona wykorzystywana do zwiększania temperatury spalin. Co 300 kilometrów należy przeprowadzać taki proces, w ramach którego konieczna jest jazda z wyższą prędkością (około 100 km/h) i stałymi, wysokimi obrotami, które nie mogą maleć. Oznacza to, że samoczynne wypalanie nie jest możliwe w ruchu miejskim.

Nie wolno lekceważyć ostrzeżeń komputera i zaleceń dotyczących samoczynnego wypalania. Oprócz sadzy, zalegać zacznie również paliwo, które nie zostało wykorzystane w procesie dopalania. Nadmiar paliwa może dostać się do oleju, a to z kolei prowadzi do zatarcia jednostki napędowej. Czasami jednak kierowcy nie mają odpowiednich warunków do samodzielnego wypalania. W takiej sytuacji warto poszukać innego sposobu na wypalenie lub wyczyszczenie filtra cząstek stałych.

Usługa czyszczenia DPF oferowana przez profesjonalne warsztaty

Nie warto lekceważyć zużytego filtra. Samochód w takiej sytuacji przechodzi do trybu awaryjnego. Na szczęście specjalistyczne warsztaty posiadają hamownie umożliwiające rozpędzenie pojazdu do odpowiedniej prędkości i obrotów w celu wypalenia nadmiaru sadzy. Oprócz tego wiele warsztatów oferuje czyszczenie filtrów w specjalnych myjkach ciśnieniowych czy też ultradźwiękowych oraz z wykorzystaniem wielu innych nowoczesnych metod. Rozwiązanie to jest korzystniejsze niż bardzo droga wymiana filtra na nowy.

Polecamy skorzystanie z usług firmy: Turbo-Pro czyszczenie dpf Warszawa