Olej i jego wpływ na żywotność turbosprężarki

Większość nowoczesnych jednostek napędowych działa z wykorzystaniem turbosprężarek. Są to podzespoły poprawiające wydajność pracy silnika, ale niestety charakteryzują się dość krótkim okresem żywotności. Należy odpowiednio o nie dbać, aby służyły niezawodnie przez długi czas.

Układ doładowania odpowiada za dostarczanie większej dawki powietrza do kolektora dolotowego, a to zwiększa efektywność spalania mieszanki powietrza i paliwa w cylindrach. To z kolei zwiększa moc i moment obrotowy silnika. Turbosprężarka napędzana jest z wykorzystaniem energii płynących spalin, która nie jest wykorzystywana w wolnossących jednostkach napędowych. Innymi słowy turbosprężarka nie powoduje żadnych obciążeń silnika w przeciwieństwie do kompresora mechanicznego.

Chłodzenie i smarowanie turbosprężarki

Wirnik turbosprężarki potrafi się rozpędzić nawet do prędkości 200 tysięcy obrotów na minutę. Umożliwia to tłoczenie dużych ilości powietrza i zwiększenie ciśnienia w układzie dolotowym. Nie powinno więc nikogo dziwić, że przy takich prędkościach łożyska turbosprężarki bardzo mocno się nagrzewają. Istotne jest więc zastosowanie odpowiedniego preparatu smarującego, który zmniejszy poziom tarcia, odprowadzi nadmierne ciepło oraz ochroni metalowe powierzchnie przed korozją. Zadania te spełnia odpowiednio dobrany i regularnie wymieniany olej silnikowy.

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek

Ze względu na duże obciążenie i wysokie temperatury osiągane przez turbosprężarkę, bardzo istotną sprawą, jeśli chodzi o przedłużenie żywotności tego elementu, jest zapewnienie właściwego smarowania. Najczęstszą przyczyną awarii jest bowiem zużycie łożysk oraz ich tulei, których funkcjonowanie jest ściśle uzależnione od czystości i jakości oleju silnikowego.

Płyn smarujący dociera w sposób dynamiczny do turbiny za pośrednictwem wąskich kanalików. Niestety nagar i inne zanieczyszczenia prowadzą do ich zatkania. Olej przepływa w ograniczonym zakresie, pogarsza się smarowanie, a podzespoły turbiny ulegają szybszemu zużyciu. Zanieczyszczenia mogą powstawać w wyniku spalania, utleniania oraz koksowania oleju. Oprócz tego w oleju mogą krążyć różne opiłki metalu i inne zanieczyszczenia odrywające się od jednostki napędowej pod wpływem działania sił tarcia. Nieszczelne pierścienie tłokowe to również problem, ponieważ doprowadzają one wodę i paliwo, rozrzedzające olej.

Właściwa jakość oleju silnikowego to sprawa kluczowa

Przepracowany olej silnikowy nie potrafi dobrze smarować turbosprężarki i odprowadzać ciepła, więc jego regularna wymiana jest bardzo istotna. Okresy wymiany nie powinny być dłuższe niż 1 rok lub nie mogą przekraczać 15 tysięcy kilometrów. Istotny jest też wybór właściwego oleju dopasowanego do konkretnej jednostki napędowej. Warto zajrzeć do książki obsługi pojazdu, aby dowiedzieć się jakie producent ma wymagania odnośnie cieczy smarującej. Razem z olejem konieczna jest wymiana jego filtra, który odpowiada za wyłapywanie zanieczyszczeń.