Jak poradzić sobie z problemem piszczących hamulców?

Piszczenie hamulców to objaw związany z różnymi poważniejszymi oraz często prozaicznymi przyczynami. W żadnym wypadku nie wolno jednak lekceważyć takiego problemu, ponieważ w każdym wypadku wiąże się to z nieprawidłowym działaniem jednego z największych układów w pojeździe, jakim jest układ hamulcowy wpływający w znaczący sposób na poziom bezpieczeństwa.

Jakie są przyczyny piszczenia hamulców?

Najczęstszą przyczyną pisków słyszanych w czasie wciskania pedału hamulca jest silne zużycie klocków hamulcowych. W okładzinie hamulcowej umieszczona jest cienka blaszka, która wychodzi na wierzch po starciu warstwy ciernej klocków. W takiej sytuacji słyszany jest nieprzyjemny piszczący odgłos skłaniający kierowcę do kontroli stanu elementów hamulca. Czasami zużyte klocki będą nadal dobrze pracować. W takiej sytuacji warto jeszcze sprawdzić poziom płynu hamulcowego, który spada wraz z zagłębianiem się tłoczków.

Pisk hamulców podczas delikatnego hamowania

Czasami dźwięk pisku pojawia się sporadycznie, na przykład przy delikatnym hamowaniu. Zwykle przyczyny takiego stanu rzeczy nie są poważne. Najczęściej taki pisk przy delikatnym hamowaniu jest słyszany po dłuższym postoju, gdy na tarczach hamulcowych zbierze się rdza albo wilgoć. Po kilku kilometrach problem ten powinien zniknąć. Jeśli jednak nie zniknie, wówczas należy sprawdzić klocki oraz zaciski pod kątem zużycia. Przyczyną problemu mogą być pęknięte klocki lub rysy widoczne na tarczy hamulcowej. Jeśli jednak elementy nie są uszkodzone, wówczas warto sprawdzić czy zostały prawidłowo zamontowane. Bardzo często problem jest spowodowany przez nieprawidłowe zapięcie sprężyny odpowiedzialnej za kasowanie luzu klocka, przez co zaczyna on wibrować. W niektórych modelach można zamontować specjalne nakładki antywibracyjne między klockiem, a tłoczkiem. Eliminują one nieprzyjemne drgania i dźwięki.

Zanieczyszczenie tarcz hamulcowych

W przypadku piszczenia pojawiającego się po naprawie auta, która wcale nie musiała dotyczyć układu hamulcowego, warto wyczyścić tarcze hamulcowe. Zanieczyszczenie ich smarem, pastą lub olejem wpływa niekorzystnie nie tylko na skuteczność, ale również na powstawanie nieprzyjemnych odgłosów. Warto użyć specjalnego preparatu do tarcz hamulcowych, który pozwala na likwidację tłustych zabrudzeń. Dobrze jest korzystać z niego przed zamontowaniem nowych tarcz. Należy też pamiętać o trudnym do usunięcia osadzie znanym jako cementyt pojawiającym się po przegrzaniu klocków hamulcowych. W takiej sytuacji należy zeszlifować szklistą powierzchnię klocków papierem ściernym. Usuwanie cementytu jest jednak trudne i często oznacza konieczność toczenia tarcz.

Pisk hamulców w czasie jazdy

Jeśli podczas jazdy pojawia się niechciany pisk to zwykle oznacza on niewystarczające rozwarcie zacisków hamulcowych. Powodem takiego problemu jest brud pokrywający prowadnice klocków. Przy każdej wymianie klocków należy dokładnie wyczyścić ich wszystkie elementy i zastosować nowy zestaw montażowy. Stare elementy oraz zużyty smar często powodują problemy z hamulcami. Piszczące hamulce świadczą o częstym kontakcie klocków z tarczą, nawet gdy nie używamy pedału hamulca. Na krótkich trasach problem jest niezauważalny, ale na dłuższych dystansach może dojść do przegrzania hamulców. Okładziny mogą przestać działać, rozpadną się lub zakleszczą na tarczy.

Sportowe klocki hamulcowe

Oczywiście pisk nie zawsze musi oznaczać usterkę. Często takie zjawisko jest normalne w przypadku klocków stworzonych z myślą o jeździe sportowej. Zwykle są one wykonane ze spieku metalowego i osiągają swoje optymalne właściwości po całkowitym rozgrzaniu, więc na początku mogą wydawać skrzypiące, piszczące dźwięki. Stosowanie takich klocków w autach używanych na co dzień nie jest dobrym pomysłem, ponieważ pisk będzie denerwować, a same hamulce nie będą pracować optymalnie, szczególnie na krótkich dystansach. Najcichsze są klocki ceramiczne, które dodatkowo nie generują zbyt wiele pyłu osadzającego się na felgach.

Środki na piszczące hamulce

Szybkim rozwiązaniem problemu będzie użycie preparatów niwelujących piszczenie hamulców. Środki takie posiadają formę sprayu lub pasty. Należy je nałożyć na część okładziny, która styka się z tłoczkiem. Nie należy używać takich preparatów na powierzchniach ciernych czyli na przednią część klocka hamulcowego ani na tarczę hamulcową. Środków tych należy używać po likwidacji wszystkich innych przyczyn piszczenia, takich jak zużycie tarcz czy też klocków.

Inne przyczyny pisków

Okazuje się, że piski nie zawsze oznaczają problemy z hamulcami. Czasami dźwięk pisku słyszany po naciśnięciu hamulca może być słyszany z piasty albo nawet zawieszenia. W przypadku wątpliwości, warto skorzystać z pomocy doświadczonych i wykwalifikowanych mechaników. Może się okazać, że wymiana elementów układu hamulcowego wcale nie jest wymagana.