Przez wiele lat dieslowskie jednostki napędowe były uznawane za niezawodne silniki stosowane w pojazdach osobowych oraz ciężarowych. W dzisiejszych czasach silniki takie nadal cieszą się dużą popularnością, ale bardzo często posiadają różne wady i usterki.
Budowa dieslowskiej jednostki napędowej
Silnik diesla to jednostka wysokoprężna o samoczynnym zapłonie, w której spalanie następuje wewnątrz tłoków. Nie potrzeba żadnego zewnętrznego źródła energii, aby wywołać zapłon paliwa. Taka jednostka składa się z elementów, takich jak:
- głowica cylindra i zawory,
- bloki cylindra,
- tłoki, które są połączone z wałem korbowodowym przy pomocy korbowodów,
- rozrząd zaworów,
- wtrysk paliwa,
- układ ssący,
- układ wydechowy,
- układ odpowiedzialny za przeniesienie mocy.
Jak działa silnik wysokoprężny?
Silnik diesla nie wymaga iskry do rozpoczęcia swojej pracy – w jednostce tej występuje zapłon samoczynny. Powietrze zasysane z otoczenia dostaje się do cylindra, a tłok przesuwa się do góry. Gdy znajduje się on w górnym martwym położeniu, wówczas wtryskiwane jest paliwo. Gdy w temperaturze przekroczona zostanie temperatura zapłonu, paliwo ulega spalaniu. Gdy powietrze w komorze jest sprężane, wzrasta temperatura powietrza, która umożliwia zapłon dawki paliwa wtryskiwanej pod dużym ciśnieniem.
Jakie usterki występują najczęściej w silnikach diesla?
Jednym z elementów ulegających uszkodzeniu jest turbosprężarka. Odpowiada ona za zwiększenie mocy oraz momentu obrotowego. Usterki turbiny objawiają się gwizdem słyszanym przy wciskaniu pedału gazu, a auto ma problem z gwałtownym przyspieszeniem. W przypadku awarii można dokonać wymiany turbiny na nową lub skorzystać z usługi regeneracji.
Awarii mogą ulec również wtryski paliwa Common Rail, które wpływają korzystnie na pracę silnika oraz dopasowanie do norm czystości generowanych spalin. Pompę wtryskową można uszkodzić poprzez tankowanie niskiej jakości paliwa, które jest zanieczyszczone cząstkami stałymi różnego typu. Pompowtryskiwacze zintegrowane z pompami paliwa również często ulegają uszkodzeniu.
W pojazdach z silnikiem diesla usterce ulegają również filtry cząstek stałych filtrujące spaliny z różnych zanieczyszczeń. Zapchany filtr powoduje przejście auta w tryb awaryjny, zwiększenie zużycia paliwa oraz pogorszenie osiągów auta.
Problemy z rozwijaniem mocy mogą być związane też z usterką pompy wysokiego ciśnienia. Do innych awaryjnych elementów można zaliczyć koło dwumasowe, świece żarowe oraz regulator ciśnienia paliwa.
Skutki usterek na początku mogą wydawać się mało uciążliwe, ale ich ignorowanie prowadzi do poważniejszych konsekwencji, a nawet całkowitego uszkodzenia silnika. Należy więc regularnie przeprowadzać kontrolę jednostki napędowej. Absolutnie nie wolno ignorować objawów świadczących o usterkach.