Istnieją różne typy wtryskiwaczy stosowanych w pojazdach z dieslowskimi jednostkami napędowymi. Ich znajomość jest bardzo ważna, ponieważ ma ona wpływ na ewentualne naprawy i związane z nimi koszty.
Popularne typy wtryskiwaczy Common Rail
Obecnie na rynku dominują dwa rodzaje wtryskiwaczy Common Rail. W silnikach diesla stosuje się więc następujące elementy:
- wtryskiwacze elektromagnetyczne – są to najbardziej podstawowe, najstarsze typy wtrysków. Działają one w oparciu o pracę elektromagnesu, który otwiera i zamyka dyszę wtryskową. To z kolei umożliwia wstrzykiwanie paliwa do cylindra kontrolowanego przez sterownik elektryczny. Elektromagnetyczne wtryskiwacze Common Rail są niedrogie i wykorzystuje się je w wielu autach. Charakteryzują się one wysoką trwałością, jak również żywotnością,
- wtryskiwacze piezoelektryczne – tutaj mamy do czynienia z nowocześniejszymi rozwiązaniami wykorzystującymi zjawisko piezoelektryczności. To ono umożliwia otwieranie oraz zamykanie dyszy wtrysku. W porównaniu z wtryskami elektromagnetycznymi, elementy piezoelektryczne gwarantują wielokrotny i bardziej precyzyjny wtrysk paliwa podczas jednego cyklu. Zaawansowana technologia sprawia jednak, że takie wtryskiwacze są droższe i bardziej podatne na różne awarie oraz usterki.
Oczywiście każdy z przedstawionych wyżej elementów charakteryzuje się swoimi zaletami, jak i wadami. Starsze wtryski elektromagnetyczne nie nadają się do stosowania w nowych pojazdach, ponieważ są zbyt wolne. Elementy piezoelektryczne charakteryzują się z kolei sporą awaryjnością układów elektrycznych.
Warto dodać, że producenci wprowadzają na rynek wtryskiwacze elektromagnetyczne nowej generacji. Są one solidne, ale jednocześnie pracują dużo szybciej niż ich standardowe odpowiedniki.
Co zrobić w przypadku awarii?
Gdy dojdzie do awarii wtryskiwaczy, ich wymiana może być kosztowna (szczególnie w przypadku komponentów piezoelektrycznych). Na szczęście na rynku działają firmy, takie jak https://regeneracja-wtryskiwaczy.eu, które oferują regenerację. Dzięki temu wtryskiwacze odzyskują swoją sprawność. Proces ten jest o wiele tańszy niż wymiana wtrysków na nowe.